КІНЕМАТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВАЖІЛЬНОГО МЕХАНІЗМУ З ВНУТРІШНЬОЮ УРУХОМЛЮВАЛЬНОЮ ЛАНКОЮ
DOI:
https://doi.org/10.31734/agroengineering2019.23.013Ключові слова:
неассурова структурна група, внутрішня урухомлювальна ланка, шток, коромисло, гідроциліндр, гідропривід, ківш, екскаватор, кран, кінематичні характеристикиАнотація
У роботі розглянуто механізм з внутрішньою урухомлювальною ланкою, який використовують у багатьох різноманітних машинах. Він є основним механізмом підіймальних автомобільних кранів з гідравлічним урухомником стріли, утворює складну механічну систему урухомлення відвалів, ковшів та іншого навантажувального обладнання колісних та гусеничних тракторів.
У розглядуваному механізмі урухомлювальний шток може рухатися зворотно-поступально відносно гідроциліндра та шарнірно з’єднаний з коромислом. Своєю чергою, гідроциліндр і коромисло приєднані шарнірно до стояка. Під дією тиску рідини шток урухомлює коромисло, яке пов’язане з веденою ланкою.
За крайовими умовами синтезовано найпростіший закон руху штока відносно гідроциліндра (закон рівноспадного пришвидшення). Синтез проведено за умови, що відомі час і максимальне переміщення штока. Із суто геометричних міркувань отримано аналітичні залежності для кутових переміщень гідроциліндра і коромисла залежно від закону руху штока. Аналітичні залежності для кутових швидкостей і пришвидшень ланок визначено на основі теореми про додавання швидкостей і пришвидшень точки у її відносному русі.
Показано, що графіки кутових пришвидшень гідроциліндра й коромисла якісно подібні до графіків відносного пришвидшення штока. Вказано, що на початку і в кінці руху ланок механізму спостерігаються м’які удари, що є небажаним явищем і спричинює появу раптових інерційних навантажень. Висловлено гіпотезу, що подібність графіків можлива і для інших законів руху штока без м’яких ударів. Намічено програму подальших досліджень з метою усунення м’яких ударів у крайніх положеннях штока. Результати роботи можуть бути використані в дослідженнях руху ковшів екскаваторів, стріл автомобільних кранів з гідравлічним урухомником та в інших підіймально-навантажувальних і будівельно-дорожніх машинах, а також у виконавчих механізмах промислових роботів. Вони є необхідними для проведення динамічних досліджень.
Посилання
Aleksandrov, M. P. (1985). Podiomno-transportye mashiny: Ucheb. dlya mashynostrit. spets. vuzov. 6-e izd, pererab. Moskva: Vyssh. shk.
Balovnev, V. I., Zelenin, A. N., & Kerov, I. P. (1975). Mashiny dlia zemlianykh rabot. Moskva: Mashinostroienie.
Dehrave, V. S. (2006). Osobye polozheniia ploskikh neassurovykh strukturnykh hrupp s vnutrennimi vkhodami. Teoriia mekhanizmiv i mashyn, 4(2). Retrieved from http://tmm.spbstu.ru.
Drozdova, L. H., & Kurbatova, O. A. (2007). Odnokovshovyie ekskavatory: konstruktsiia montazh i remont: Ucheb. posobie. Vladivostok: Izd-vo DVHTU.
Zinovyev, V. A. (1975). Kurs teorii mekhanizmov i mashyn. Moskva: Nauka.
Kinytskyi, Ya. T. (2002). Teoriia mekhanizmiv i mashyn: Pidruchnyk. Kyiv: Nauk. dumka.
Kolovskiy, M. Z., Yevhrafov, A. N., Sloushch, A. V., & Semenov, Yu. A. (2013). Teoriia mekhanizmiv i mashyn: Uchebnik dlia studentov uchrezhdenii vussh. prof. obrazovaniya. 4-e izd., ispr. Moskva: Akademiya.
Kuzo, I. V., Vankovych, T.-N. M., & Zinko, Ya. A. (2010). Teoretychna mekhanika. Statyka. Kinematyka: Posibnyk. Lviv: Rastr-7.
Loveikin, V. S., & Holdun, V. A. (2014). Modeliuvannia optymalnykh rezhymiv pidiomu ta opuskannia vantazhu. Mashynobuduvannia, 14, 15–23.
Loveikin, V. S., Holdun, V. A., & Romasevych, Yu. O. (2016). Eksperymentalni doslidzhennia dynamiky pidiomu i opuskannia vantazhu za optymalnymy zakonamy. Pidiomno-transportna tekhnika, 1, 21–31. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pidtt_2016_1_5.
Loveikin, V. S., & Romasevych, Yu. O. (2015). Dynamichna optymizatsiia mekhanizmu pidiomu vantazhu mostovykh kraniv: Monohrafiia. Kyiv: KOMPRINT.
Meshcheriakov, V. A. (2007). Adaptivnoie upravleniie rabochimi protsessami zemleroino-transportnykh mashyn. (Diss. d-ra tekhn. nauk). Omsk: SybADI.
Pavlov, V. P. (2011). Metodolohiia avtomatizirovannoho proektirovaniia rabocheho oborudovaniia odnokovshevykh ekskavatorov. (Diss. d-ra tekhn. nauk). Krasnoiarsk.
Pasika, V. R. (2001). Kinematyka vazhilnykh mekhanizmiv z hrupamy Assura I i II vydiv. Naukovi zapysky, 3, 12–16.
Pasika, V. R. (2001). Kinematyka vazhilnykh mekhanizmiv z hrupamy Assura III i IV vydiv. Polihrafiia i vydavnycha sprava, 37, 50–66.
Terentieva, A. D. (2016). Analiz tochnosti peremeshcheniia rabocheho orhana odnokovshevoho ekskavatora. Teoriia mekhanizmiv i mashyn, 14(4(32)). Retrieved from http://tmm.spbstu.ru.
Shcherbakov, V. S. (2000). Nauchnyie osnovy povysheniiya tochnosti rabot, vypolniaemykh zemleroino-transportnymi mashynami. (Diss. d-ra tekhn. nauk). Omsk: SybADI.
Shcherbakov B. S., & Sukharev R. Yu. (2011). Sovershenstvovaniie sistemy upravleniia rabochim orhanom tsepnoho transheynoho ekskavatora. Omsk: SybADI.