Аналіз динаміки причин дорожньо-транспортних пригод і прогнозування небезпечних подій
DOI:
https://doi.org/10.31734/agroengineering2021.25.182Ключові слова:
безпека, небезпека, прогнозування, дорожньо-транспортна пригода, аварія, травматизмАнотація
Охарактеризовано проблему дорожньо-транспортних пригод (ДТП) і значного травматизму на дорогах у світі та Україні. Щорічно у світовому вимірі від аварій на дорогах гине 1,35 млн осіб, із яких майже 50 % – це пішоходи, велосипедисти і мотоциклісти. Країни втрачають близько 3 % внутрішнього валового продукту; також простежується залежність: чим вищий розвиток країни, тим кількість дорожньо-транспортних пригод є меншою. Аналогічно це стосується віку транспортного засобу: чим новіший автомобіль, тим менше потрапляє у дорожньо-транспортну пригоду. Проаналізовано причини ДТП, бо їх вивчення дає змогу планувати і впроваджувати заходи щодо зниження кількості небезпечних умов, обставин і ситуацій у системі «водій – автомобіль – дорога – довкілля». Віднедавна в Україні основними причинами ДТП і пов’язаного з ними травматизму було перевищення безпечної швидкості (7586–9999 подій), проблеми під час маневрування (5201–5522), порушення на перехрестях (2959–2352), недостатня дистанція (2420–1445), порушення на пішохідних переходах (1683–1680), керування транспортом у нетверезому стані (911–1819) тощо. Згідно з оцінкою динаміки причин ДТП в Україні, найбільше зросла кількість таких небезпечних подій: порушення вимог безпеки пасажиром (+73 %), перевищення безпечної швидкості руху транспортного засобу (+31,8 %), порушення правил проїзду пішохідних переходів (+10,5 %) та ін. Динаміка травматизму під час дорожньо-транспортних пригод має негативну тенденцію зростання від 24294 до 26141 випадків за останні три роки, а прогнозування продемонструвало подальше їх збільшення. Тому потрібно планувати і створювати зовнішні впливи для нормалізації ситуації на дорогах України – законодавчі, управлінські, технічні, організаційні та ін.
Посилання
Horodetskyy, I. (2007). Risk assessment of the system safety in agrarian production. In Conditions of Development of Village and Rural Areas. (s. 19–22). Wroclaw: Uniwersytet Przyrodniczy we Wroclawiu.
Horodetskyi, I. M., Mazur, I. B., Horodetska, N. H., & Berezovetskyi, A. P. (2017). Vplyv obstavyn na formuvannia nebezpechnykh sytuatsii ahrarnoho vyrobnytstva. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: аhroinzhenerni doslidzhennia, 21, 162–166.
Horodetskyi, I. M., Mazur, I. B., Horodetska, N. H., & Kovalchuk, Yu. O. (2013). Vykorystannia metodiv menedzhmentu bezpeky protsesiv v ahrarnomu vyrobnytstvi. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: ahroinzhenerni doslidzhennia, 17, 35–39.
Hussein, N., Hassan, R., & Fahey, M. T. (2021). Effect of pavement condition and geometrics at signalised intersections on casualty crashes. Journal of Safety Research, 76, 276–288. doi: 10.1016/j.jsr.2020.12.021.
Jurgilewicz, M. (2014). Bezpieczeństwo samochodów a badania techniczne pojazdów. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytet, 30, 389–397.
Kashkanov, A. A. (2018). Matematychni metody obgruntuvannia rishen v avtotekhnichnii ekspertyzi dorozhno-transportnykh pryhod. Avtomobilnyi transport, 43, 78–89. doi: 10.30977/АТ.2219-8342.2018.43.0.78.
Kovalenko, L. O. (2019). Osnovni prychyny skoiennia dorozhno-transportnykh pryhod ta yikh naslidky. Visnyk KhNADU, 86(2), 94–98. doi: 10.30977/BUL.2219-5548.2019.86.2.94.
Naiavnist u domohospodarstvakh okremykh tovariv tryvaloho korystuvannia. (2021). Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/.
Polishchuk, V. P., Yeresov, V. I., Korchevska, A. А., Korchevskyi, A. O., Kunytska, O. M., & Lanovyy O. T. (2016). Analiz isnuiuchoho stanu avtomobilizatsii ta systemna kryza borotby z avariinistiu na avtomobilnykh dorohakh. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 1 (34), 354–363.
Pravyla dorozhnoho rukhu. (2021). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001#Text.
Road traffic injuries. (2021). Retrieved from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries.
Sakhno, V. P., Poliakov, V. M., Sakno, O. P., & Kolesnikova, T. M. (2020). Metod analizu funktsionalnoho rezonansu dlia modeliuvannia kontroliu bezpeky rukhu avtomobilia. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 1 (46), 293–303. doi: 10.33744/2308-6645-2020-1-46-293-303.
Sicińska, K. (2019). Age of a passenger car and its influence on accidents with fatalities in Poland. Transport problems, 14 (1), 105–113. doi: 10.21307/tp.2019.14.1.10.
Singh, R., Conjete, S., & Banerjee, R. (2014). Assessment of driver stress from physiological signals collected under real time semi urban drivi ng scenarios. International Journal of Computation Intelligence Systems, 7 (5), 909–923. doi:10.1080/18756891.2013.864478.
Sistuk, V. O., Bohachevskyi, A. O., &Troian, O. V. (2016). Pidvyshchennia bezpeky dorozhnoho rukhu na T-podibnomu perekhresti z perekhodom v Kh-podibne u misti Kryvyi Rih. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 1 (34), 447–454.
Song, L., Fan, W. (David), Li, Y., & Wu, P. (2021). Exploring pedestrian injury severities at pedestrian-vehicle crash hotspots with an annual upward trend: A spatiotemporal analysis with latent class random parameter approach. Journal of Safety Research, 76, 184–196. doi: 10.1016/j.jsr.2020.12.008.
Statystychni dani vyrobnychoho travmatyzmu za haluziamy u 2017–2019 rr. (2021). Retrieved from http://dsp.gov.ua/ статистичні-дані-виробничого-травма-2/.
Statystyka dorozhno-transportnykh pryhod v Ukraini u 2017–2020 rr. (2021). Retrieved from http://patrol.police.gov.ua /statystyka/.
Statystyka smertelnykh DTP: skilky ukraintsiv hyne na dorohakh zaraz i yaki prohnozy vlada daie na maibutnie. (2021). Retrieved from https://www.slovoidilo.ua/2021/02/05/infografika/suspilstvo/statystyka-smertelnyx-dtp-skilky-ukrayincziv-hyne-dorohax-zaraz-yaki-prohnozy-vlada-daye-majbutnye.
Stepanov, A. (2016). Active safety in the system of motor-transport safety. Avtomobilnyi transport, 39, 7–13.
Zielińska, E. (2016). Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 2 (35), 245–251.