ПОТЕНЦІАЛ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31734/economics2024.31.004Ключові слова:
аграрне підприємство, виробничий потенціал, фінансовий потенціал, інноваційний потенціал, інтелектуальний потенціал, маркетинговий потенціалАнотація
Розкрито теоретичну сутність потенціалу як економічної категорії та його особливості в аграрній сфері. Зазначено, що важливість аграрної сфери економіки визначається не лише значною часткою валового виробництва продукції, а й забезпеченням продовольчої безпеки країни, оскільки саме він є основним джерелом продуктів харчування для населення. З’ясовано, що важлива роль відводиться сукупності наявних та потенційних ресурсів підприємства, до складу яких належить виробничий, фінансовий, інноваційний, інтелектуальний та маркетинговий потенціал. Досліджено, що складовими виробничого потенціалу є система різних взаємопов’язаних видів ресурсів, які є у розпорядженні підприємства або можуть бути залучені до його господарської діяльності. Водночас визначається не просто їх кількість та якість, а й їхнє оптимальне співвідношення, відповідність розміру і складу до потреб виконуваних завдань. Зазначено, що саме фінансовий потенціал визначає здатність адаптуватися до мінливих умов ринку, генерувати прибуток, залучати інвестиції та залишатися стійким перед викликами. Констатовано, що це сукупність усіх наявних фінансових ресурсів підприємства та методів їх використання для забезпечення максимально можливого фінансового результату. З’ясовано, що результатом незадовільного державного фінансування інноваційної діяльності підприємств є низький рівень інноваційної активності аграрних підприємств України, а джерелами фінансування інноваційної діяльності аграрних підприємств переважно є власні кошти. Наголошено, що відсутність інтелектуального потенціалу в аграрних підприємствах – перепона для розгортання інноваційної діяльності. Вказано на тісний зв’язок маркетингового потенціалу з фінансовим та виробничим потенціалом.
Посилання
Bozhko V. M. Marketing potential: essence, components and relationship with economic potential. Economics and personnel management, economic forum. 2012. No 1. 43 p.
Moroz L. A. Strategic analysis of the marketing potential of the enterprise. Publication of Lviv Polytechnic National University. 2009. P. 45–50.
On the approval of the National Economic Strategy till 2030: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 3, 2021. No 179. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko- a179. (Accessed April 10, 2024).
Shchurevych L. M. Innovative perspectives in development of the agricultural sector in Ukraine. Investments: practice and experience. Public administration series. 2018. Issue 10. P. 101–105.
Skrypnyk V. V. Innovative development of agrarian enterprises of Ukraine. Current state, problems and development prospects. 2012. No 20. P. 19–24.
Vyshnevska O. M., Kostyrko A. H. Financial potential of agricultural enterprises: theoretical and practical aspects: monograph. Mykolaiv: PE Shvets V. M. 2017. 268 p.
Yerankin O. O. Marketing in the agricultural industry of Ukraine in the conditions of globalization: monograph. Kyiv: KNEU, 2009. 419 p.