ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31734/economics2023.30.163Ключові слова:
електронна комерція, електронний бізнес, електронний ринок, Інтернет-мережа, інтернет-магазини, маркет-плейсиАнотація
Статтю присвячено дослідженню сучасних тенденцій розвитку електронної комерції. Розглянуто сутність та характерні особливості електронної комерції як нового формату бізнесу в умовах сучасної інформатизації суспільства. Встановлено місце електронної комерції в структурі цифрової економіки як ефективного виду бізнесу, що допоможе забезпечити конкурентні переваги підприємствам за рахунок зменшення витрат на взаємодію, розширити ринки й сфери діяльності, проникнути на вже наявні ринки та виявити нові канали збуту, залучити нових клієнтів та поліпшити обслуговування старих клієнтів, досягти більшої мобільності та оперативності під час ухвалення управлінських рішень у межах єдиної комунікаційної системи. Визначено основні компоненти й види електронної торгівлі, що забезпечують її функціонування та зростання.
Досліджено стан і динаміку функціонування електронного ринку у світі та в Україні. Наведено дані стосовно обсягів електронної торгівлі та продажу найпопулярніших товарів через Інтернет-мережу. Перспективність та швидкий розвиток інтернет-торгівлі зумовлений тим, що при невеликих витратах на створення та функціонування підприємств з’являється доступ до значної кількості потенційних покупців, покращується інформаційна підтримка, автоматизується більшість процесів. Виділено низку чинників, які негативно впливають на розвиток інтернет-торгівлі, а саме: низька купівельна спроможність населення; невисокий рівень страхування ризиків інтернет-покупок; розвиток кіберзлочинності; недовіра до якості товару. Зосереджено увагу на бар’єрах для споживачів при купівлі в Інтернеті, до яких слід віднести сумніви в якості товару; очікування складностей при придбанні та поверненні товару; тривалість доставки продукції; побоювання шахрайства; проблема вибору надійного інтернет-магазину тощо.
Проведені дослідження свідчать, що на українському ринку інтернет-торгівлі працюють переважно компанії, які використовують такі бізнес-моделі, як електронний магазин (супермаркет), дошка оголошень, маркет-плейс та прайс-агрегатор або їх комбінації. Протягом останніх років найбільшою популярністю користуються дошки оголошень та маркет-плейси.
Встановлено, що ймовірні ризики під час здійснення бізнесу в глобальній мережі можливо знизити через підтримку захисту віртуальних трансакцій, врегулювання недосконалостей відповідної законодавчої бази на рівні країни. Висвітлено доцільність подальшого розростання електронної комерції в сучасних умовах інформатизації суспільства.
Посилання
Illiashenko S. M., Ivanova T. Ye. Prospects and main problems of the Internet trade development in Ukraine. Mechanism of economic regulation. 2014. No 3. P. 72–81.
Internet trade market in Ukraine. URL: https://zet.in.ua/statistika2/rynokit/rynokinternettorgovlivukraine/ (Last accessed 01 May 2023).
Kaptsosh V. Ya. The state and peculiarities of development of the Internet commodity trade in the international scale. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. 2017. Iss. 13, part 1. P. 115–119.
Krehul Yu., Batrymenko V., Batrymenko V. Legal regulation of the international electronic commerce. Foreign trade: economy, finance, law. 2018. No 2. P. 136–147.
Krysha V. V., Koliesnik A. R., Hessen A. Ye. Efficiency of enterprises in the conditions of the electronic markets development. Young scientist. 2017. No 5 (45), May. P. 642–646.
Kuzheliuk A. V., Stadniuk T. V. Internet trade: implementation and accounting. Global and national economic problems. 2016. Iss. 9. P. 797–801. URL: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/163.pdf (Last accessed 02 May 2023).
Maliuta I. A., Ohol A. Ye. Analysis of the current conditions and prospects for the Internet trade development in Ukraine. Electronic scientific publication “Efficient Economy”. 2019. No 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua /pdf/1_2019/51.pdf (Last accessed 31 March 2023).
Marusei T. V. Main trends in the e-commerce market development in Ukraine. Economy and society. 2018. Iss. 14. P. 1011–1015.
Matskiv H. V., Tsitska N. E., Myronchuk Z. P. Accounting and analytical support for electronic commerce in agrarian business. Economic space. 2020. No 153. P. 105–109.
Matskiv H. V. Trends of consumer behavior in the digital economy. Modern trends in the behavior of consumers of goods and services: III International Scientific and Practical Conference, February 25–26, 2022. Rivne: O. Zen, 2022. P. 214–215.
On electronic commerce: Law of Ukraine dated September 3, 2015 No 675-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19 (Last accessed 15 April 2023).
On electronic documents and electronic document circulation: Law of Ukraine dated May 22, 2003 No 851-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15 (Last accessed 25 April 2023).
Piatnytska H. T., Hrygorenko O. M. B2C electronic commerce: development in the Eastern Europe, risks and effect of institutional crowding out. Management and entrepreneurship in Ukraine. 2019. Iss. 1, No 1. P. 122–130.
Skrypnyk N. E., Panasiuk T. S. Peculiarities of the Internet trade development in the global space. Eastern Europe: Economics, Business and Management. 2018. Iss. 6 (17). P. 310–316.
Syniavska O. O. E-commerce in Ukraine: trends and prospects for development. Bulletin of Karazin KhNU. Series “International relations. Economy. Local history. Tourism”. 2019. Iss. 9. P. 12–132.
Zosimov V., Berko O. Problems and prospects for the e-commerce development in Ukraine. Geometric modeling and information technologies. 2018. No 1 (5), April. P. 51–57.