ЗНАЧЕННЯ ЦЕРКОВНОЇ АРХІТЕКТУРИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЖИВОПИСНОГО ОБРАЗУ ПОСЕЛЕНЬ
Анотація
«Церковна архітектура – це не лише будівлі, це мальовнича стежка до душі народу, де кожна вежа, кожне вікно, кожна деталь стає частиною живописного образу поселення, випромінюючи його історію, віру та духовність». Чільне місце в культурній діяльності населення посідає архітектура, що приносить їй загальне визнання. Зауважено, що протягом століть вироблявся неповторний стиль, який відобразив винахідливість, спостережливість, естетичні смаки та вподобання національних будівничих. Дерев’яні церкви – витвори архітектурної досконалості, які найкраще ототожнюють українців як націю. Церковна архітектура завжди відігравала важливу роль у формуванні мальовничого образу поселень, надаючи своїм вишуканим зовнішнім і внутрішнім оздобленням неповторну естетичність панорам міст і сіл. Наголошено, що церкви, як символи духовності та культурної національної спадщини, відображають як місцеву, так і світову історію, втілюючи віру, традиції й культурний дух громади у своїй архітектурі та символіці. Старовинні споруди вражають своєю раціональністю, гарним виглядом та дотриманням пропорцій, завжди доречним декоративним оздобленням. Кращі зразки народної архітектури витримали випробування часом і стали пам’ятками культури, що свідчить про високу майстерність і художній смак їхніх будівничих. Дерев’яна церковна архітектура посідає надзвичайне місце в історії українського будівництва. Саме в ньому найбільше проявився український архітектурний стиль, збагачений розмаїттям регіональних течій. Тим часом дерев’яна архітектура, яку здебільшого створювали місцеві громади, зберігала національну специфіку. Зауважено, що найвищим критерієм є оригінальність будівельних декорацій і композиційних рішень українського мистецтва, започаткованих під час зведення церков. Храмова архітектура завжди була не лише втіленням духовності та віри, а й ключовим елементом образу та архітектурної самобутності поселень.
Посилання
Kazymyr-Kakovskyi V. Architecture of the Boikiv church. New York – Philadelphia, 1987. 223 p.
Kiuntsli R. Civic center as a cultural and spiritual center of the Ukrainian village. Bulletin of LNAA. Series: Culturology. 2016. Vol. 29. P. 122–128. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.207354.
Kravchenko Ya. Village churches in the formation of the picturesque image of the Carpathian village. Almanach-94. Lviv, 1995. P. 181–183.
Leontiev D. V. Architecture of Ukraine: from antiquity to present day: large illustration. Encyclical. Kharkiv: Ranok, 2010. 223 p.
Matsiokha A. Emotionally positive context in the landscape organization of buffer zones of cultural heritage objects. Urban planning and territorial planning. 2023. No 83. P. 227–239. DOI: 10.32347/2076-815x.2023.84.227-239 http://mtp.knuba.edu.ua/article/view/289084/282686.
Natural and cultural landscape: interview of Roman Lozynskyi. KhSHA, 2016. URL: https://kharkiv.school/news/pryrodnyj-ta-kulturnyj-landshaft-intervyu-romana-lozynskogo/ (Accessed May 22, 2024).
Pisio S. Creation of a picturesque rural architectural landscape. Settlements Effective technologies and constructions in construction and village architecture : VII International Scientific and Technical Conference: theses of reports, June 6–7, 2024. Dubliany: LNEU, 2024. P. 70–72.
Pisio S. The artistic meaning of the pearls of the church architecture of Boikivshchyna. Bulletin of the Lviv National Environmental University. Series “Architecture and agricultural construction”. Issue 24. P. 120–125.
Stepaniuk A., Kiuntsli R. Traditions and new trends in the design of public centers of rural settlements in modern conditions. Bulletin of Lviv National Agrarian University: architecture and agricultural construction. 2015. No 14. P. 135–141.