СИСТЕМА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ АРХІТЕКТУРНОЮ СПАДЩИНОЮ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31734/architecture2023.24.106

Ключові слова:

архітектурна спадщина, система державного управління культурною спадщиною, законодавство України, охорона культурної спадщини

Анотація

Багатовікова історія Української держави налічує на своїх теренах безліч унікальних архітектурних об’єктів, від збереження яких залежить історична пам’ять нашої країни. Основою розвитку держави є збереження культурної спадщини, адже це своєрідний рушій соціокультурного розвитку кожної нації.

Питання щодо охорони і збереження архітектурної спадщини регулюються Конвенцією про охорону архітектурної спадщини Європи, яка ратифікована у 2006 році. В Україні створено об’ємну законодавчу та нормативно-правову базу, яка регулює роль держави, центральної влади та місцевого самоврядування у сфері охорони культурної спадщини, а також юридичних та фізичних осіб незалежно від форми власності, в якій перебувають об’єкти та пам’ятки культурної спадщини. Тому прийнято такі закони та програми: «Про охорону культурної спадщини», «Про збереження архітектурної та містобудівної спадщини», «Про охорону археологічної спадщини», «Про Перелік пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації», «Про основи містобудування», «Про планування територій» «Про архітектурну діяльність», «Про культуру», «Про охорону культурної спадщини», «Про регулювання містобудівної діяльності».

Збереження, ефективне функціонування та використання архітектурних пам’яток насамперед залежать від системи державного управління, що складається з трьох рівнів; центральний рівень – Міністерство культури України та Кабінет Міністрів України; регіональний рівень – обласні та Київська й Севастопольська міські ради, а також органи охорони культурної спадщини обласних держадміністрацій; місцевий рівень – районні державні адміністрації, сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.

Проаналізувавши функції державного апарату, ми визначили основні проблеми в системі управління культурною спадщиною. Сюди можемо віднести: необхідність чіткого розмежування повноважень і функцій між органами управління культурною спадщиною у законодавстві України, відсутність кадрового та ресурсного забезпечення для здійснення діяльності щодо збереження та охорони культурної спадщини, низьку інформованість суспільства, відсутність чіткого та системного державного управління охороною культурної спадщини, потребу у формуванні Державного реєстру нерухомих пам’яток, брак нормативної бази професійної діяльності з охорони культурної спадщини, відсутність безпосереднього впливу громадськості, необхідність розгляду архітектурної спадщини як засобу адміністративного управління.

Посилання

Averianov V. B. Public administration. Legal Encyclopedia: in 6 volumes. Kyiv, 1998. 2004.

Horbyk V. Place of the historical and cultural heritage in the spiritual development of modern Ukraine. History: the fifth congress of the International Association of Ukrainianists. Chernivtsi, 2004. P. 441–445.

Hrytsenko О. А. Culture and government. Theory and practice of cultural policy in the modern world. Kyiv: UTsKD, 2000. 258 p.

Hrytsenko О. А. Cultural policy in Ukraine: an analytical review. Kyiv: UTsKD, 2007.

Kondel-Perminova N. Integration of architectural and urban monuments into the modern socio-cultural context. Modern problems of research, restoration and preservation of cultural heritage: Book of scientific articles of the Institute of Contemporary Art Problems of the National Academy of Arts of Ukraine. 2008. No 5. Kyiv, 2008. P. 94–110.

Kovalevska О. Forms and methods of the state regulation of the housing market. Scientific Bulletin of the Academy of Municipal Management. Series: management. 2013. P. 84–94.

Kovbasiuk Yu. V. New approaches to the formation of regional policy and regional governance. Actual problems of the economy. 2014. No 7. С. 246–253.

Kovbasiuk Yu. V. Public administration. Encyclopedia of public administration: in 8 volumes. Kyiv, 2011.

Law of Ukraine «On Administrative Services». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text of 06.09.2012. (Last accessed 20 March 2023).

Law of Ukraine «On Protection of Cultural Heritage». URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/T001805?an=339&ed=2023_01_01 of 08.06.2000. (Last accessed 20 March 2023).

Law of Ukraine «On the Basic Principles of State Supervision (Control) in the Field of Economic Activities». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-16#Text of 05.04.2007. (Last accessed 20 March 2023).

Nyzhnyk N. Public administration in Ukraine: the function of coordination. Scientific Notes of the Institute of Legislation of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2014. Nо 6. P. 111–116.

Plamennytska О. On the issue of the methodology of studying the stages of development of the architectural and urban formations. Current problems of research, restoration and preservation of cultural heritage. Kyiv, 2009.

Prybieha L. V. Essence and content of the concept of “protection” in architectural monumentology. Kyiv. 2008. P. 470–492.

Pylypyshyn V. P. The concept and main features of public administration. Sumy. Forum of Law, 2011.

Rybchynskyi О. Analysis of the programs for preservation of the cultural heritage of Ukraine. Lviv, 2022.

Vecherskyi V. V. Urban planning heritage of Ukraine. Kyiv, 2003.

Volkovych О. Yu. Issues of distinguishing the concepts of “organizational and economic management” and “public administration” in the activities of business entities. Forum of Law. 2008. No 2. P. 38–43.

Downloads

Опубліковано

16.12.2023

Як цитувати

Терлецька, Х., & Косьмій, М. (2023). СИСТЕМА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ АРХІТЕКТУРНОЮ СПАДЩИНОЮ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ. Вісник Львівського національного університету природокористування. Серія Архітектура та будівництво, (24), 106–112. https://doi.org/10.31734/architecture2023.24.106

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ АРХІТЕКТУРИ, МІСТОБУДУВАННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ СІЛЬСЬКИХ ПОСЕЛЕНЬ