Оцінка адекватності імітаційної моделі руху універсальних тягово-транспортних засобів

Автор(и)

  • Г. Худавердян Львівський національний університет природокористування
  • О. Сукач Львівський національний університет природокористування

DOI:

https://doi.org/10.31734/agroengineering2024.28.227

Ключові слова:

колісна машина, повний привід, імітаційна модель, технологічне обладнання, опорна поверхня, максимальне тягове зусилля, транспортна операція, технологічна операція

Анотація

Представлено результати досліджень потенційного максимального тягового зусилля, що може розвинути колісна машина (КМ) по деформованій поверхні. Метою проведення експериментальних досліджень є перевірка імітаційної моделі руху КМ згідно з WES-методикою армії США в програмному середовищі MATLAB Simulink, а саме її програмного модуля для визначення максимального тягового зусилля на адекватність. Раніше оцінка цієї моделі на адекватність базувалась на зіставленні результатів уже наявних експериментальних даних щодо колісного трактора Т-150К та результатів відповідного імітаційного моделювання – розрахунку за допомогою опрацьованого вищезгаданого програмного модуля. Експериментальне визначення тягового зусилля відбувалося на базі легкого тактичного автомобіля «Мамай» та мiнiтрактора Mahindra Feng Shou FS244 з відомими техніко-експлуатаційними показниками. Експеримент проводився відповідно до принципів, закладених у методиці WES армії США – «їде/не», яка є однією з основ, на яких побудована імітаційна модель. Представлена структура даних, необхідна для порівняння результатів експерименту і моделювання, визначено основні показники та їхні джерела для подальшої оцінки адекватності моделі. Представлено вимірювальне обладнання, що було необхідне для проведення експерименту, а саме твердомір ґрунту ЛАН-М PRO для визначення конусного індексу опорної поверхні, що деформується, який був доопрацьований відповідно до методики, динамометра ДПУ-2-2-У2 для визначення тягового зусилля, лазерний безконтактний тахометр UNI-T UT373 для визначення реальної частоти обертання коліс. Підтвердження адекватності цієї моделі дозволить її використання при розробці універсальних тягово-транспортних засобів типу Унімог/Автотрак категорії N1/T1 ще на етапі проєктування. Підібрано агрегати силового приводу та визначено її тяговий клас – підібрано технологічне обладнання та причеп. За результатами експерименту встановлено, що ця імітаційна комп’ютерна модель руху КМ адекватна.

Посилання

Buhara, V. A. at al. (1975). Dovidnyk po traktorakh T-150 i T-150K pid redaktsiieiu profesora B. P. Kashuby. Druhe, pereroblene i dopovnene. Kharkiv: "Prapor". 401 р.

DPU-2-2-B1 2 t (20 kN) dynamometer URL: https://zapadpribor.com/ua/dpu-2-2-v1-2-t-20-kn/. (Accessed September 06, 2024).

Hrubel, M. H., Ftemov, Yu. O., & Khoma, V. V. (2019). Eksperymentalni doslidzhennia parametriv opornoi prokhidnosti zrazkiv kolisnoi viiskovoi avtomobilnoi tekhniky. Naukovo-tekhnichnyi zhurnal “Systemy ozbroiennia ta viiskova tekhnika”. Kharkiv: Kharkivskyi NUPS. 4 (60), 7–15.

Hrubel, M. H., Krainyk, L. V., & Khoma, V. V. (2020). Imitatsiine modeliuvannia rukhu kolisnoi viiskovoi avtomobilnoi tekhniky bezdorizhzhiam ta otsinka yoho adekvatnosti. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal “Avtoshliakhovyk Ukrainy”. Kyiv. 2, 21–28.

Hrubel, M. H., Krainyk, L. V., & Kuprinenko, O. M. (2019). Metodolohiia otsinky opornoi prokhidnosti kolisnoi viiskovoi avtomobilnoi tekhniky. Ozbroiennia ta viiskova tekhnika, 4, 22–31.

Khudaverdian, H. (2024). Formuvannia tekhnolohichnoho obladnannia tiahovo-transportnoi mashyny katehorii T1/N1 v APK. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu pryrodokorystuvannia: Ahroinzhenerni doslidzhennia, 27, 18–21. https://doi.org/10.31734/agroengineering2023.27.018.

Khudaverdian, H. A., & Khoma, V. V. (2022). Tekhnolohichni protsesy obrobitku gruntu: kompiuterne modeliuvannia: materialy III Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi internet-konferentsii Innovatsiini tekhnolohii rozvytku mashynobuduvannia ta efektyvnoho funktsionuvannia transportnykh system. (m. Rivne, 19–20 zhovtnia 2022 r.). Rivne: NUVHP, 301 s. Elektronne vydannia. 299–301.

Khudaverdian, H. A., Khoma, V. V., & Krainyk, L. V. (2022). Imitatsiine modeliuvannia rukhu polem povnopryvidnoi kolisnoi tekhniky u prohramnomu seredovyshchi MATLAB Simulink. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu pryrodokorystuvannia: Ahroinzhenerni doslidzhennia, 2, 164–170. https://doi.org/10.31734/agroengineering.

Krainyk, L. V., & Khudaverdian, H. A. (2022). Kontseptsiia ta formuvannia vitchyznianoho universalnoho avtomobilia typu avtotrak/unimoh dlia fermerskykh ta komunalnykh hospodarstv: tezy dopovidei X-toi Mizhnar. naukovo-tekhnichnoi internet-konferentsii “Problemy i perspektyvy rozvytku avtomobilnoho transportu”: (m. Vinnytsia, 14–15 kvitnia 2022 r.). Vinnytsia: VNTU. S. 178–180.

Mahindra Feng Shou FS244. URL: https://am.ua/uk/traktor-mahindra-feng-shou-fs244-new/?srsltid=AfmBOooMMfNLU-NQAWOCTKngYr2Jy2Vu65lZUBPZN5Z8jPDI0n4BJc5G. (Accessed September 07, 2024).

Pohorilyi, S. P. (2017). Rezultaty eksperymentalnykh doslidzhen MEZ-330 “Avtotraktor” z pluhom PNN-5-40. Konstruiuvannia, vyrobnytstvo ta ekspluatatsiia silskohospodarskykh mashyn: zahalnoderzhavnyi mizhvidomchyi tematychnyi zbirnyk. 47 (II), 227-231.

Pohorilyi, S. P. (2017). Rezultaty eksperymentalnykh doslidzhen tiahovykh pokaznykiv mobilnoho silskohospodarshoko ahrehatu, sformovanoho na bazi avtomobilnoho shasi. Mekhanizatsiia and elektryfikatsiia silskoho hospodastva: zahalnoderzhavnyi zbirnyk. 5 (104), 263–268.

Shchilnomir dlia gruntu LAN-M PRO z funktsiieiu GPS. URL: https://spectrolab.com.ua/ua/p1201734994-plotnomer-dlya-pochvy.html. (Accessed September 06, 2024).

Shevchuk, R. S., Sukach, O. M., Myroniuk, O. S., & Shevchuk, V. V. (2024). Obgruntuvannia ta aprobatsiia metodyky vyznachennia tiahovo-zchipnykh pokaznykiv avtomobiliv. Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttiediialnosti, 29, 179–190.

UT373 Mini Tachometer - UNI-T Meters Test & Measurement Tools and Solutions. URL: https://meters.uni-trend.com/product/ut373/. (Accessed September 07, 2024).

Wong, Y. C. D., Lim, H. H. S, & Chan, W. Q. W. (2016) An assessment of land vehicles trafficability. DSTA HORIZONS, 54–63. URL: https://www.dsta.gov.sg/docs/default-source/dstaabout/an-assessment-of-land-vehicles-trafficability.pdf?sfvrsn=2/. (Accessed September 08, 2024)

Wong, Y. J. (2010). Terramechanics and off-road vehicle engineering. Second ed. London: Butterworth–Hannemann, 482 p.

Downloads

Опубліковано

20.12.2024

Як цитувати

Худавердян , Г., & Сукач , О. (2024). Оцінка адекватності імітаційної моделі руху універсальних тягово-транспортних засобів. Вісник Львівського національного університету природокористування. Серія Агроінженерні дослідження, (28), 227–232. https://doi.org/10.31734/agroengineering2024.28.227

Номер

Розділ

Інженерія безпеки довкілля та безпеки агропромислового виробництва

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають