Обґрунтування застосування фільтра очистки повітря паливного бака автомобіля
DOI:
https://doi.org/10.31734/agroengineering2022.26.140Ключові слова:
фільтр очистки повітря, паливний бак, гідрофобна перегородка, регенерація фільтрувальної перегородкиАнотація
Обґрунтована важливість очистки дизельного пального від механічних забруднень і води в системах паливоподачі дизельних двигунів автомобілів, які використовуються в умовах сільськогосподарського виробництва. Встановлено, що для видалення забруднень використовують різні методи, в основі яких лежать хімічні, фізико-хімічні і фізичні процеси. Для очистки та зневоднення пального найчастіше застосовують фізичні методи, використовуючи фільтрувальні пористі перегородки. Встановлено переваги й недоліки гідрофільних і гідрофобних фільтрувальних матеріалів. Наголошено на перспективності застосування гідрофобних матеріалів із забезпеченням їх безперервної або періодичної регенерації. Одним із шляхів зменшення забруднення пального в системах паливоподачі дизельних двигунів є запобігання потраплянню забруднень у паливний бак. Проаналізовані різні способи вирішення цієї проблеми. Забруднення надходять до бака під час витрати палива, у процесі заправлення, а також під час малих дихань баків з атмосфери. Розташування паливних баків виправдане з технологічних міркувань забезпечення подачі пального, проте з погляду потрапляння атмосферних забруднень вони розташовані в зоні найбільшої запиленості. Проведений теоретичний аналіз процесів накопичення механічних домішок у баках машин з урахуванням експлуатаційних і конструктивних чинників показав, що мінімізації забрудненості пального в баках автомобілів можна досягти застосуванням пристроїв, що запобігають потраплянню забруднень до паливних баків. Встановлено, що використання технічного пристрою для запобігання потраплянню забруднень до паливного бака з ефективністю 0,65 рівноцінне використанню фільтра тонкої очистки пального з номінальною (95 %) тонкістю очищення d0,95 = 2,9 мкм. Таким пристроєм може бути фільтр очистки повітря, що надходить до паливного бака, з використанням гідрофобної фільтрувальної перегородки, регенерація якої відбувається від вібраційних коливань двигуна внутрішнього згоряння. Фільтр закріплюється на паливному баку за допомогою пружини, жорсткість якої вибирають з умови резонансу. Система очистки, що передбачає і захист бака, і фільтрування, дасть змогу одержати високу якість очистки і економічність самої системи очищення, що визначається витратами на фільтрування, які, своєю чергою, залежать від ресурсу змінюваних фільтрувальних елементів і кількості забруднень, які циркулюють у паливній системі.
Посилання
Bannyi, O. O., & Mateiko, R. O. (2020). Suchasni palyvni filtry tiazhkoi tekhniky. In Nadiinist silskohospodarskoi tekhniky v systemi innovatsiinykh protsesiv: Materialy V nauk.-prakt. seminaru (s. 40-43). Kyiv.
Bejger, A., & Gawdzinska, K. (2016). Fuel system contamination affecting injection equipment of diesel engines. Applied Mechanics and Materials, 817, 27-33. doi: 10.4028/www.scientific.net/AMM.817.27.
Bila, Ya. Yu., Yaremchuk, T. O., & Titova, L. L. (2019). Pidvyshchennia resursu palyvnykh filtriv i pokrashchennia yakosti ochystky palyva. In Suchasni tekhnolohii ahrarnoho vyrobnytstva: Materialy V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (s. 34-35). Kyiv.
Bozhok, A. M., Lisoval, A. A., & Rykova, I. V. (2012). Zapobihannia vyparovuvannia palyva z baka transportnoho zasobu. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 25, 86-89.
Kaliuzhnyi, O. B., & Platkov, V. Ya. (2021). Pidvyshchennia resursu roboty filtriv ochyshchennia biopalyv. In Novi i netradytsiini tekhnolohii v resurso- i enerhozberezhenni: Materialy Mizhnar. nauk.-tekhn. konf. (s. 53-56). Odesa: DU «Odeska politekhnika».
Lisieieva, A. I. (2020). Sutnist roboty palyvnykh filtriv dlia dyzelnykh dvyhuniv. In Innovatsiine zabezpechennia vyrobnytstva orhanichnoi produktsii v APK: Materialy V Mizhnar. nauk. konf. v ramkakh roboty XXXII Mizhnar. ahropromyslovoi vystavky «AHRO 2020» (s. 128-129). Kyiv.
Marchak, T. V., Romanov, O. M., & Chernyshuk, V. V. (2011). Ohliad konstruktsii filtriv dlia znevodnennia biopalyv v systemakh zhyvlennia avtotraktornykh dvyhuniv. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, 9, 194-201.
Mironyuk, O. (2021). Assessment of the noise level on arterial streets depending on traffic flow indicators. Transport Technologies, 2(2), 52-63. doi: 10.23939/tt2021.02.052.
Myroniuk, O., Shevchuk, V., & Paslavskyi, R. (2021). Doslidzhennia dvostupinchatoho filtra ochystky dyzelnoho palnoho. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: Ahroinzhenerni doslidzhennia, 25, 49-56.
Myroniuk, O. S., & Kovalchuk, I. M. (2021). Filtr ochystky dyzelnoho palyva u tsyrkuliatsiinykh systemakh palyvopodachi. In Vseukrainska naukova konferentsiia molodykh uchenykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv: Materialy (s. 175-176). Uman: VPTs «Vizavi».
Nazarenko, I. P., Koval, D. M., & Dubinina, S. V. (2015). Metody i tekhnichni zasoby ochyshchennia naftoproduktiv. Naukovyi visnyk Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu, 2(5), 231-234.
Novytskyi, A. V., Karabynosh, S. S., Ruzhylo, Z. V., & Novytskyi, Yu. A. (2018). Use pro palyvni filtry dvyhuniv. Agroexpert, 3, 88-92.
Prodeus, O. V., Novytskyi, A. V., & Ruzhylo, Z. V. (2017). Liderstvo v sferi filtratsii – efektyvnyi napriam zabezpechennia nadiinosti tekhniky. In Problemy konstruiuvannia, vyrobnytstva ta ekspluatatsii silskohospodarskoi tekhniky: Materialy XI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (s. 255-256). Kropyvnytskyi.
Rilo, I. P., Marchuk, M. M., & Kolesnyk, O. A. (2012). Vykorystannia ekspluatatsiinykh materialiv ta ekonomiia palyvno-enerhetychnykh resursiv. Rivne: NUVHP.
Udler, E., Isaenko, V., Isaenko, P., Isaenko, A., & Zykov, S. (2015). To assess the performance of the new fuel filter elements. Harvard Journal of Fundamental and Applied Studies, 8, 586-593.
Yatsun, V. I., & Titova, L. L. (2019). Palyvopodaiuchi systemy avtomobilnykh dyzeliv. In Suchasni tekhnolohii ahrarnoho vyrobnytstva: Materialy V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (s. 32-33). Kyiv.