Методичні засади визначення пасивної безпеки кузовних конструкцій колісних транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.31734/agroengineering2021.25.189Ключові слова:
автомобіль, автобус, пасивна безпека, конструкція, кузов, показник, методикаАнотація
У статті викладено вдосконалення методичних засад визначення пасивної безпеки кузовних конструкцій колісних транспортних засобів завдяки застосуванню методу кінцевих елементів. Відповідно до методології пасивна безпека колісних транспортних засобів значною мірою забезпечується конструкцією їхніх кузовів та кабін. Саме вони сприяють поглинанню основної частини енергії удару, що виникає під час дорожньо-транспортної пригоди, і забезпечують збереження всередині салону залишкового життєвого простору для водія, пасажирів і зменшення аварійних навантажень, які діють на них. Відповідно до існуючих вимог і для зручності їх застосування в процесі проєктування кузовних конструкцій колісних транспортних засобів розроблено чотири критерії оцінки пасивної безпеки кузовних конструкцій. Згідно з методикою, на початковому етапі проєктування, коли ще відсутні креслення поверхонь, геометрія кузовної конструкції повинна попередньо вибиратися за її раціональної силової схеми з урахуванням вимог пасивної безпеки і міцності самої конструкції. При цьому мають визначатися необхідні розміри конструктивних перерізів, їх співвідношення між силовими елементами. У цьому разі слід застосовувати інженерний метод розрахунку конструкцій за граничним станом, заснований на кінематичній теоремі.
У разі досягнення належного збігу результатів за окремими вузлами рекомендується продовжувати розробку кінцево-елементної моделі всієї конструкції. Паралельно належить вести підготовку до випробувань хоча б одного зразка конструкції для здійснення остаточної верифікації результатів. При їх належній збіжності отриману кінцево-елементну модель можна використовувати для оцінки пасивної безпеки конструкції в умовах дії всіх регламентованих стандартами видів аварійного навантаження. У цьому разі оцінку пасивної безпеки змінених варіантів конструкції (модифікацій базової моделі) можна вже здійснювати без проведення експериментів. Існуючі сучасні пакети програм LS-Dyna і Abaqusі дозволяють це робити на належному рівні.
Посилання
Aulin, V., Hrynkiv, A., Lysenko, S., Rohovskii, I., Chernovol, M., Lyashuk, O., & Zamota, T. (2019). Studying truck transmission oils using the method of thermal-oxidative stability during vehicle operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (1/6(97)), 6–12. doi: 10.15587/1729-4061.2019.156150.
Brylev, I., Evtiukov, S., & Evtiukov, S. Problems of calculating the speed of two-wheeled motor vehicles in an accident. Transportation Research Procedia, 36, 84–89. doi: 10.1016/j.trpro.2018.12.047.
Evtiukov, S., Karelina, M., & Terentyev, A. (2018). A method for multi-criteria evaluation of the complex safety characteristic of a road vehicle. Transportation Research Procedia, 36, 149–156. doi:10.1016/j.trpro. 2018.12.057.
Hashemi, S. M. (2019). Strength of Super-Structure UN-ECE R66 Rollover Approval of Coaches based on Thin-Walled Framework Structures. Vehicle Structures & Systems, 1(4), 78–84.
He, Y., & McPhee, J. (2019). A design methodology for mechatronic vehicles: Application of multidisciplinary optimization, multibody dynamics and genetic algorithms. Vehicle System Dynamics, 43(10), 697–733. doi: 10.1080/00423110500151077.
Hrynkiv, A., Rogovskii, I., Aulin, V., Lysenko, S., Titova, L., Zagurskіy, O., & Kolosok, I. (2020). Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters of the cylinder-piston group of the diesel engines in operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (5(105)), 19–29. doi: 10. 15587/1729-4061.2020.206073.
Kresan, T., Pylypaka, S., Ruzhylo, Z., Rogovskii, I., & Trokhaniak, O. (2020). External rolling of a polygon on a closed curvilinear profile. Acta Polytechnica, 60(4), 313-317. doi: 10.14311/AP.2020.60.0313.
Marusin, A., Marusin, A., & Danilov, I. (2018). A method for assessing the influence of automated traffic enforcement system parameters on traffic safety. Transportation Research Procedia, 36, 500-506. doi: 10.1016/j.trpro. 2018.12.136.
Nazarenko, I., Dedov, O., Bernyk, I., Rogovskii, I., Bondarenko, A., Zapryvoda, A., & Titova, L. (2020). Study of stability of modes and parameters of motion of vibrating machines for technological purpose. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7–108), 71–79. doi: 10.15587/1729-4061.2020.217747.
Rogovskii, I. L., Titova, L. L., Voinash, S. A., Sokolova, V. A., Tarandin, G. S., & Polyanskaya, O. A. (2021). Modeling the weight of criteria for determining the technical level of agricultural machines. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 677, 022100. doi: 10.1088/1755-1315/677/2/022100.
Safiullin, R., Marusin, A., Safiullin, R., & Ablyazov, T. (2019). Methodical approaches for creation of intelligent management information systems by means of energy resources of technical facilities. E3S Web of Conferences, 140, 10008. doi: 10.1051/e3sconf/2019140100 08.
Saplinova, V., Novikov, I., & Glagolev, S. (2020). Design and specifications of racing car chassis as passive safety feature. Transportation Research Procedia, 50, 591-607. doi: 10.1016/j.trpro.2020.10.071.
Soo, S., Abdel, S., Khodyakov, A., Marusin, A., Danilov, I., Khlopkov, S., & Andryushenko, I. (2020). The ways of effectiveness increase of liquid fuel with organic addition appliance in transportation. Advances in Transportation Sciences, 170, 833–838.
Voinalovych, O., Hnatiuk, O., Rogovskii, I., & Pokutnii, O. (2019). Probability of traumatic situations in mechanized processes in agriculture using mathematical apparatus of Markov chain method. Engineering for Rural Development, 18, 563–269. doi: 10.22616/ERDev2019.18. N245.